W pojazdach wyposażonych w komputery pokładowe znacznie łatwiej jest wykryć zaistniałą awarię. Kody błędów pojawiające się podczas diagnostyki pojazdu pozwalają szczegółowo rozszyfrować przyczynę awarii, dzięki czemu można ją znacznie łatwiej i szybciej naprawić. Zapraszamy do sprawdzenia co oznacza kod błędu Mitsubishi p0190, jak zdiagnozować samochód i jakie błędy najczęściej występują w jego procesie.
Diagnostyka samochodowa
Samochody Mitsubishi wyprodukowane w Japonii są wyposażone w komputer pokładowy i system autodiagnostyki, który pozwala właścicielowi samochodu szybko określić usterkę. Aby zdiagnozować komputer pokładowy pod kątem błędów, będziesz potrzebować do tego specjalnego sprzętu lub konwencjonalnego woltomierza.
Samo złącze diagnostyczne znajduje się we wnętrzu pojazdu, pod deską rozdzielczą obok skrzynki bezpieczników. Podłączając woltomierz do tego złącza, możesz diagnozować różne systemy Mitsubishi. W zależności od modelu samochodu inne złącza do diagnostyki mogą znajdować się pod deską rozdzielczą.
- Aby uzyskać kod błędu podłącz woltomierz do dwóch pinów złącza diagnostycznego i włącz zapłon w samochodzie. Jeśli zamierzasz sprawdzić silnik samochodu, podłącz woltomierz do pinów 1 i 12. Jeśli zdecydujesz się na sprawdzenie układu transmisji, woltomierz należy podłączyć do złączy 6 i 12. Złącza 12 i 13 zapewnią diagnostykę zawieszenia pojazdu, a złącza 12 i 4 zapewnią jednostkę ABS.
- W przypadku awarii systemu automatycznego wskazówka woltomierza pokaże kody usterek. Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do tradycyjnej autodiagnostyki przy użyciu specjalnego sprzętu, podczas samodzielnego sprawdzania na woltomierzu kody błędów będą dwucyfrowe.
- W przypadku braku usterek w Twoim Mitsubishi, będziesz mógł obserwować zwykłą sekwencję impulsów na woltomierzu. Częstotliwość ich pojawiania się wynosi półtorej sekundy z tymi samymi przerwami. Jeśli w układzie samochodowym wystąpią awarie, trzy sekundy po włączeniu zapłonu na woltomierzu zostaną zarejestrowane szerokie impulsy, których czas trwania wynosi 1,8 sekundy. A przerwa między impulsami wyniesie pół sekundy.
Liczba takich impulsów odpowiada wartości dziesięciu w dwucyfrowym kodzie błędu. Warto tutaj również zauważyć — wszystkie kody usterek, które zostały zarejestrowane przez komputer, będą wyświetlane przez woltomierz w kolejności rosnącej.
Kody odszyfrowania
Podczas sprawdzania Mitsubishi pod kątem awarii za pomocą sprzętu diagnostycznego, na wyświetlaczu komputera pojawią się czterocyfrowe kody. W takim przypadku jedna z czterech liter będzie znajdować się bezpośrednio przed kodem. Należy dodać, że każdy list odpowiada za jeden system:
- B — zgłasza awarie ciała;
- C — o awarii elementów podwozia;
- R — o nieprawidłowym działaniu części lub podzespołów silnika lub skrzyni biegów;
- U — dla magistrali danych.
Samodiagnoza
Poniżej znajduje się dekodowanie dwucyfrowych kodów otrzymanych przez kierowcę podczas autodiagnostyki Mitsubishi.
Wyjaśnienie kombinacji
Brak impulsu Zgłoszono awarię lub nieprawidłowe działanie modułu EFI.
12 Z czujnika przepływu powietrza do jednostki sterującej odbierany jest nieprawidłowy sygnał. Konieczne jest sprawdzenie czujnika pod kątem działania.
13 Awaria elementu sterującego temperaturą powietrza dolotowego. Czujnik należy dokładniej sprawdzić pod kątem wadliwego działania.
14 Nieprawidłowy sygnał z urządzenia sterującego położeniem przepustnicy. Zaleca się sprawdzenie okablowania pod kątem przerw i zwarć lub wymianę urządzenia.
21 Jednostka sterująca zgłasza usterkę urządzenia sterującego temperaturą silnika. Zwykle, jeśli pojawi się taki DTC, kierowcy sprawdzają płyn chłodzący w układzie pod kątem wrzenia, ale w praktyce czujnik po prostu otrzymuje zły sygnał.
22 Wał korbowy znajduje się w złym położeniu lub z monitora położenia wału korbowego do komputera pokładowego jest odbierany nieprawidłowy sygnał.
23 Centrala otrzymuje nieprawidłowy sygnał z czujnika położenia górnego martwego punktu lub należy wymienić czujnik.
24 Nieprawidłowy sygnał z urządzenia sterującego prędkością Mitsubishi Lancer. Oznacza to, że prędkościomierz samochodu może pokazywać prędkość, która nie odpowiada rzeczywistości.
25 Z czujnika kontroli ciśnienia w kolektorze dolotowym do komputera pokładowego odbierany jest nieprawidłowy sygnał. Okablowanie i urządzenie sterujące należy sprawdzić pod kątem błędów.
36 Jednostka sterująca wykryła nieprawidłowy sygnał synchronizacji zapłonu, można zaobserwować wiele przerw zapłonu.
41 Ta kombinacja wskazuje na awarię jednego z wtryskiwaczy.
Ciągłe impulsy System pojazdu działa prawidłowo, nie wykryto żadnych usterek
Typowe błędy
Poniżej znajdują się kody typowych usterek, które występują podczas diagnostyki Mitsubishi.
Wyjaśnienie kombinacji
P0106 Niepoprawny sygnał jest odbierany z urządzenia kontrolującego poziom ciśnienia lub czujnik jest uszkodzony. Należy sprawdzić przewody obwodu elektrycznego pod kątem przerw lub zwarć lub dokonać dokładniejszej diagnozy czujnika.
P0107 — P0108 Odebrano nieprawidłowy sygnał z czujnika MAP do jednostki sterującej.
P0007 Odbierany jest nieprawidłowy sygnał z zaworu paliwa. Urządzenie należy wymienić.
P0130 Naprawiono nieprawidłowe działanie przedniego prawego czujnika poziomu tlenu w układzie wtryskowym.
P0136 Naprawiono awarie lub nieprawidłowy sygnał dochodzący z prawego tylnego czujnika O2.
P0150, P1055 Jednostka sterująca zgłasza awarię tylnego lub przedniego lewego czujnika poziomu tlenu.
P0171 — P0172 Centralka otrzymała informację o zbyt ubogiej lub zbyt wysokim poziomie mieszanki palnej w układzie paliwowym.
P0201 — P0206 Komputer pokładowy zgłasza błąd w działaniu cylindrów 1 — 6 głowicy cylindrów.
P0351, P0352 Wykryto usterki w obwodzie pierwotnym cewki zapłonowej Mitsubishi. Chodzi o pierwszą lub drugą cewkę.
P0400 Naprawiono nieprawidłowe działanie elementów układu recyrkulacji spalin. Zaleca się przeprowadzenie dokładniejszej diagnozy systemu pod kątem wadliwego działania.
P0401 Komputer pokładowy zgłasza awarię układu recyrkulacji spalin.
P0190 Ta kombinacja cyfr, która pojawiła się podczas diagnozy samochodu, zgłasza przerwy w okablowaniu obwodu czujnika monitorowania poziomu ciśnienia benzyny w listwie paliwowej. Element wymaga wymiany. jeśli to nie pomoże, należy przeprowadzić dokładniejszą diagnozę przewodów obwodu.
U1102 Ta kombinacja jest często spotykana w diagnostyce Mitsubishi Lancer. W praktyce występuje u tych kierowców, którzy instalując alarm w swoim pojeździe, przedłużyli okablowanie. W rzeczywistości oznacza to awarię obwodu alarmowego, jednak w rzeczywistości sama awaria jest bardzo rzadka.
P0421 Jednostka sterująca zgłasza niską sprawność grzania katalizatora pierwszego banku. Kombinacja P0421 jest często spotykana w samochodach Mitsubishi Lancer, ale w rzeczywistości nie wpływa na osiągi pojazdu.
P0505 Centralka pojazdu informuje kierowcę o awarii lub nieprawidłowym działaniu układu biegu jałowego. Ponadto, gdy pojawi się ten kod, układ biegu jałowego może być całkowicie uszkodzony. Kierowca może się o tym dowiedzieć przed diagnozą, zauważając nieprawidłowe działanie Mitsubishi Lancer:
- samochód może po prostu zatrzymać się na skrzyżowaniu;
- zapłon może sam się wyłączyć podczas jazdy;
- podczas przyspieszania samochód zaczyna się potroić, podczas jazdy można wyczuć szarpnięcia.
P1200 Ta kombinacja jest również często spotykana w diagnostyce samochodów Mitsubishi Lancer. W szczególności oznacza to, że do jednostki sterującej dotarł nieprawidłowy sygnał sterujący wtryskiwacza. Konieczne jest dokładniejsze sprawdzenie wtryskiwaczy silnika pod kątem wadliwego działania. W praktyce przepłukanie wtryskiwaczy wystarczy, aby zresetować kod. Oznaki konieczności przepłukania dysz:
- słaba moc samochodu podczas jazdy z dużą prędkością;
- zwiększone zużycie paliwa.
Przestrzeń sterty Java. Błąd przestrzeni sterty Java jest również powszechny podczas diagnozowania pojazdów Mitsubishi. Wskazuje na brak pamięci w systemie nawigacji samochodu z obsługą aplikacji Java. Aby wyeliminować ten kod, należy usunąć dodatkowe aplikacje zainstalowane w systemie. Jeśli kod nie zniknie po odinstalowaniu programów, może być konieczne flashowanie systemu nawigacyjnego.
Prezentowane kody to tylko niewielka część wszystkiego, co komputer pokładowy może pokazać podczas diagnostyki. Aby uzyskać pełniejszą znajomość kombinacji błędów, zaleca się skorzystanie z instrukcji obsługi samochodu.
Jeśli sprawdzisz samochód pod kątem kodów błędów na stacji obsługi, sami specjaliści zresetują kod po usunięciu usterki. Jeśli robisz to sam, to po naprawieniu awarii należy odłączyć ujemny zacisk akumulatora i odczekać około 15 sekund. Należy pamiętać, że zapłon musi być włączony.